چه سنسورهایی در درب های اتوماتیک استفاده می شود؟

چه سنسورهایی در درب های اتوماتیک استفاده می شود؟

درب های اتوماتیک برای کاربرد های معماری از اواخر دهه 1950 محبوبیت زیادی پیدا کردند. امروزه این درها را می توان در محیط های مختلفی مانند بیمارستان ها، فرودگاه ها، مراکز خرید لوکس، ساختمان شرکت های بزرگ و هتل ها مشاهده کرد.

درب های اتوماتیک علاوه بر ایجاد راحتی برای مصرف کنندگان، دارای چندین مزیت دیگر مانند بهره وری انرژی، امنیت و تمیزی هستند. این مقاله توسعه، مزایا و اهمیت سنسور های مورد استفاده در درب های اتوماتیک را مورد بررسی قرار می دهد.

تاریخچه و توسعه درب های اتوماتیک

سنسورها یا حسگرها با فرمان به مدار فرمان و موتور درب با هم کار می کنند تا درب اتوماتیک را باز و بسته کنند. هنگامی که سنسورها فرد یا هر مورد دیگری را تشخیص دهند ، موتور در را باز می کند.

اولین درب اتوماتیک در سال 1954 ساخته شد اولین مخترعان درب های اتوماتیک Lew Hewitt و Dee Horton در سال 1960 به بازار آمدند و صنعت جدیدی را ایجاد کردند و در دهه 1970 آشکارسازهای حرکتی یا همان حسگرها برای درب های کشویی ساخته شد و این ایده کمک می کرد که درب هایی برای دسترسی راحت تر معلولان نصب شود.

در دهه 1980 حسگر های حرکتی مادون قرمز برای اهداف ایمنی در درب ها به کار گرفته شدند و فعالسازی سنسور های حرکتی برای درب های کشویی به فناوری اصلی تبدیل شد.

همچنین اولین درب های اتوماتیک تاشو در دهه 1990 ساخته شدند زیرا درب های اتوماتیک به یک تکنولوژی جدید و مناسب برای هر نوع معماری در ساختمان تبدیل شد.

امروزه تقریبا در هر ساختمان اداری یا تجاری می توان درب های اتوماتیک را دید که با ورود ما باز می شوند و پشت سرمان به سرعت بسته می شوند.

درب های اتوماتیک چرا مهم هستند؟

درب های اتوماتیک اغلب در مکان های پرتردد مانند ساختمان های تجاری، رستوران ها و ادارات دولتی مورد استفاده قرار می گیرند. این درها برای همه، از جمله کسانی که چمدان حمل می کنند راحتی را فراهم می کنند، زیرا بدون نیاز به دست و به سرعت باز و بسته می شوند.

عملکرد بدون دست درب های اتوماتیک گزینه ای ایده آل برای بیمارستان ها و کارخانه های مواد غذایی است که در آن بهداشت و نظافت بسیار مهم است.

درهای برقی همچنین به صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه های سالیانه گرمایش و سرمایش کمک می کنند. درب ها به صورت خودکار باز و بسته می شوند تا هوای خنک داخل به بیرون یا گرد و غبار وارد شده به آن به حداقل برسد.

نقش حیاتی سنسور ها در درب های اتوماتیک

سنسور های موجود در درب های اتوماتیک حرکت، فشار یا تصاویر مادون قرمز را تشخیص می دهند که باعث باز و بسته شدن درها می شوند. به محض احساس حرکت درها باز می شوند و زمانی که حسگرها چیزی را در اطراف درب تشخیص ندهند بسته می شوند.

انواع مختلف حسگرها به شکل های مختلفی عمل می کنند، برخی از حسگرها حرکت شخصی را که به درها نزدیک می شوند را تشخیص می هند و برخی دیگر فشار را در حالی که برخی از فناوری مادون قرمز برای تشخیص انحراف تصویر از تنظیمات حالت عادی خود استفاده می کنند.

سنسورها ساده ترین روش برای تشخیص حرکت، فشار یا تغییرات نور مادون قرمز بر درب هستند، آنها با دوام، کارآمد و با کارکرد ساده هستند.

با این حال، اطمینان از نصب صحیح سنسورها برای عملکرد درست درب های اتوماتیک ضروری است.

چه سنسورهایی در درب های اتوماتیک استفاده می شوند؟

طیف گسترده ای از سنسورها را می توان در درب های خودکار یافت و هر نوع سنسور عملکرد خاصی را انجام می دهد.

سنسور های فشار با سنجش وزن یک جسم یا شخص عمل می کنند، هنگامی که به این سنسورها فشار اعمال می شود، سیگنالی را به درب های خودکار ارسال می کنند و باعث باز شدن درب ها می شوند.

سنسورهای حرکتی و حسگر های نوری پیشرفته ترین، پرکاربردترین و محبوب ترین حسگرهای موجود برای درب های اتوماتیک هستند. آنها اغلب در بالا یا طرفین درب قرار می گیرند و با تشخیص حرکت در بهترین زمان درب را باز می کنند.

سنسورهای حرکتی که از فناوری مادون قرمز برای تجسم محیط اطراف خود استفاده می کنند، حسگر های حرکتی مادون قرمز غیر فعال نامیده می شوند که در صورت تغییر در تصویر این سنسورها سیگنالی را به مدار فرمان درب ارسال می کنند که باعث باز یا بسته شدن آنها می شود.

تامین کنندگان برتر سنسورهای درب اتوماتیک

BEA در زمینه تولید حسگرهای سیستم های درب اتوماتیک، شرکتی پیشرو در این صنعت است. دفتر مرکزی این شرکت که زمان تاسیس آن به سال 1965 بر می گردد در لیژ بلژیک است و از محصولات شاخص این شرکت می توان به سنسور های حرکتی درب اتوماتیک صنعتی که یک سنسور زمان پرواز است و مبتنی بر فناوری لیزری است اشاره کرد، که برای تشخصی حرکت و ایمنی در چندین کاربرد درب صنعتی استفاده می شود.

همچنین بیشتر حسگرهای نصب شده در بازار ایران و با کیفیت ترین برند موجود می باشد.

یکی دیگر از رهبران بازار در زمینه طراحی و تولید حسگرها شرکت HOTRON است که در سال 1968 در توکیو ژاپن تاسیس شد.

این شرکت عرضه ای جامع از محصولات برای درب های اتوماتیک کشویی، چرخشی و صنعتی و همچنین مجموعه ای وسیع از کلید های درب اتوماتیک لمسی و بدون لمس را ارائه می کند. سنسور های درب کشویی خودکار این شرکت دارای قابلیت فعال سازی دوربرد، نظارت بر امنیت و با قابلیت آموزش درب هستند.

چشم انداز آینده

ارزش بازار سنسورهای درب اتوماتیک در سال 2019 به 1257 میلیون دلار رسید و انتظار می رود تا سال 2027 به بالاتر از 1857 میلیون دلار برسد. به این دلیل که افزایش صنعتی شدن در کشورهای در حال پیشرفت کمک می کند تا در زمینه هوشمند سازی ساختمان های مسکونی، تجاری یا صنعتی از این نوع سنسورها بیشتر از هر زمان استفاده شود.

منبع :azosensors