استاندارد پنجره دو جداره برای شهرداری و آتش نشانی

استاندارد پنجره دو جداره برای شهرداری و آتش نشانی

تفاوت پنجره دو جداره با پنجره های معمولی به علت ساختار متفاوت آن و گازی که بین شیشه ها قرار می گیرد است.همچنین به علت نبود درز یا فاصله بین پنجره بازشو و ثابت از جابه جایی صدا و هوا بین محیط داخلی و خارجی جلوگیری می کند.

در حال حاضر در ساختمان های مدرن از پنجره های با فریم آلومینیوم و شیشه های دوجداره و یا سه جداره استفاده می شود.

همچنین در بعضی از ساختمان ها به علت بهای بالای آلومینیوم از پنجره های UPVC استفاده می شود که هردوی آنها کارایی کافی برای دوجداره کردن پنجره را دارند.

از طرفی پنجره آلومینومی باعث شکیل تر شدن و زیبا تر شدن ساختمان بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد و طول عمر بالاتری نسبت به پنجره های UPVC دارد.

این نوع از پنجره ها دارای استاندارد های مورد نیاز برای رضایت هرچه بیشتر مشتری و امنیت بالاتر دارند.

برای مثال در طبقه اول ساختمان ها و یا واحد هایی که هم ترازی با خیابان دارند باید از استاندارد های امنیتی و ضد سرقتی بالا بر خوردار باشند. به عنوان مثال در پروژه های ساختمانی ویلایی از استاندارد RC6 که بالاترین نوع استاندارد است استفاده می شود.

استاندارد پنجره های دو جداره

درب و پنجره های دو جداره یو پی وی سی و همچنین شیشه دو جداره تحت تاثیر عوامل مختلفی هستند. این عوامل بر استاندارد تاثیر تاثیر گذار است. عوامل تاثیر گذار بر این نوع پنجره ها عوامل بیرونی ساختمان، عوامل داخلی ساختمان و معماری است.

 

عوامل بیرونی ساختمان شامل تعداد طبقات، فشار باد، میزان بارش باران در منطقه ، تغییرات دمایی روز و شب، صدا، آکوستیک بودن و صداهای ناهنجار محیطی، فشار های فیزیکی مانند ضربه، زاویه تابش نور خورشید در پنجره است.

 

شاخص های معماری تاثیر گذار موجود در مبحث ساختمان شامل تلورانس ساختمان و نشست ساختمان هستند که تاثیر مستقیم بر چگونگی رعایت استاندارد پنجره های دوجداره می گذارد.

 

عوامل داخلی ساختمان عواملی هستند که از داخل ساختمان نشات گرفته و بیشترین تاثیر خود را بر روی دیواره ها می گذارند. مانند رطوبت و دمای داخلی ساختمان که بی تاثیر بر استاندارد پنجره نیست.

 

از دیگر موارد موثر بر استاندارد پنجره می توان به نیروهای وارد شده در هنگام باز و بسته شدن، عوامل طبیعی مانند زلزله، فشار باد و وزن لنگه باز شو پنجره اشاره نمود.

ابعاد استاندارد پنجره های دوجداره

یکی از عوامل موثر در طول عمر پنجره ابعاد آن است پس همواره طراحان درب و پنجره UPVC یا آلومینیومی باید این امر را مد نظر داشته باشند که استانداردهایی برای ابعاد استاندارد وجود دارد که بهتر است رعایت شود.

الف-طبق استانداردهای اعلام شده برای تایید پنجره، فاصله پنجره یا درب از سقف 20 سانتی متر می باشد که علاوه بر آن موجب راحتی نصب می شود.

ب-با توجه به ارتفاع اتاق خواب که عموما 280 سانتی متر است بدلیل قرار گیری مبل یا تخت به منظور ایمن سازی محل برای افراد یا اجسام تا ارتفاع حداقل 100 سانتی متری از کف اتاق OKB، بهتر است پنجره نصب نگردد همچنین بهتر است میزان ارتفاع بازشو از سقف 30 سانتی متر در نظر گرفته شود. باتوجه به فضایی که در ارتفاع محدودیت ایجاد میکند می توان ارتفاع مناسب پنجره را در حالت کلی برای این نوع اتاق ها 150 سانتی متر در نظر گرفت.

وزرات مسکن نیز اقدام به انتشار مقرارت ملی در بیست بند نموده که مبحث 19 آن مربوط به صرفه جویی انرژی در ساختمان است و در حال حاضر اجرای مبحث 19 برای تمامی ساختمان های دولتی اجباری و برای تمام ساختمان های بخش خصوصی در تهران و شهرهای تابعه آن از سال 1384 اجباری شده است.

قانون ۱/۱۰ آتش نشانی برای استاندارد پنجره  این است که اگر از نرده نصب نشود باید فریم آهنی پنجره را در ارتفاع ۲۰ یا ۳۰ سانتیمتری از کف نصب کنید تا کتیبه ثابت از بیرون شکل خوبی را به پنجره شما بدهد. براساس استاندارد شهرداری اگر پنجره از بالا و پایین کتیبه داشته باشد، مناسب نبوده و اصلا استاندارد پنجره در ساخت آن رعایت نشده است.