10 نکته که باید در مورد درب های ضد حریق بدانید

10 نکته که باید در مورد درب های ضد حریق بدانید

بیشتر ما در زندگی روزمره خود چه در خانه و محیط کار و یا ساختمان های عمومی، با درب های ضد حریق در تماس خواهیم بود.
اما در مورد درب های ضد حریق و نقش آنها در نجات جان انسان ها چه مقدار اطلاعت دارید؟

1- چرا درب ضد حریق بسیار مهم است؟
درب ضد حریق به دلیل اینکه آتش و دود را برای مدت زمان تعیین شده در اتاق یا محفظه ای که آتش در آن شروع شده نگه می دارد بسیار حائز اهمیت است و این درب ها از گسترش آتش به سایر مناطق ساختمان جلوگیری می کنند. درب های ضد حریق جزء جدایی ناپذیر سیستم حفاظت از حریق غیرفعال هر ساختمان هستند.

2- درب های ضد حریق چه کاری انجام می دهند؟

درب های ضد حریق برای مدت زمان مشخصی از گسترش آتش جلوگیری می کنند و آنها از موادی ساخته شده اند که با توجه به درجه مقاومت درب ضد حریق از 60 دقیقه و به صورت معمول درب ضد حریق 90 دقیقه تا درب ضد حریق 120 دقیقه و برای درب های با ایمنی بیشتر تا درب ضد حریق 240 دقیقه در برابر آتش مقاومت می کنند.

درب های ضد حریق با نوار های دودبند در لبه یا چارچوب درب نصب می شوند و هنگامی که آتش سوزی می شود، گرما باعث می شود گرما باعث می‌شود که نوارهای دودبند منبسط شوند تا شکاف بین درب ضد حریق و چارچوب را پر کند.این کار اتاق را مهر و موم می کند و گسترش آتش را برای مدت معینی متوقف می کند.
درب ضد حریق تنها زمانی کار می‌کند که در هنگام آتش‌سوزی بسته باشد، بنابراین همیشه باید اطمینان حاصل کنید که درب ضد حریق شما به صورت درب اتوماتیک یا آرام بند بعد از باز شدن درب پس از مدتی بسته شود.

3- وظایف درب ضد حریق چیست؟

درب های ضد حریق جان انسان ها را نجات می دهد و از آسیب بیشتر به ساختمان و محتویات آن جلوگیری می کنند.

  • آنها آتش را در اتاقی که در آن شروع شده مهار می کنند.
  • درهای آتش نشانی راه های فرار مانند راهروها را از آتش دور نگه می دارند و به ساکنان ساختمان زمان بیشتری برای فرار و دسترسی بهتر برای خدمات آتش نشانی می دهند.
  • آنها از آسیب بیشتر به باقیمانده ساختمان، محتویات آن و سایر ساختمان های مجاور محافظت می کنند.

4- درب ضد حریق چگونه ساخته می شود؟

درب های ضد حریق معمولاً ضخیم تر از درب های استاندارد هستند و اکثر آنها دارای یک هسته جامد از مواد متغیر هستند. 

ساخت درب ضد حریق بسته به نوع ساخت متفاوت است. اما، بخش مهم این است که تست شده و گواهی شده است تا حداقل 30 دقیقه در برابر آتش مقاومت کند.

سازندگان باید طرح درب ها و قاب های ضد حریق خود را با هم به عنوان یک مجموعه از درب در یک مرکز تست درب ضد حریق مورد آزمایش قرار دهند و بعد از تست شدن درب و میزان مقاومت آن برای هر مدل از طرح ها و قاب ها گواهینامه صادر می گردد. و هنگامی که گواهی تایید شد هر مجموعه درب ضد حریق ساخته شده با مشخصات طراحی یکسان توسط یک برچسب بر روی درب ثبت می گردد.

این برچسب را معمولاً می توان در لبه بالایی درب یافت.

5-طول عمر درب ضد حریق چه میزان است؟

درب های ضد حریق و چارچوب آنها معمولا برای مدت زمان 60 تا 120 دقیقه آزمایش می شوند و مقاموت آنها در برابر آتش بستگی به این دارد که آنها به درستی نصب و مهر و موم شده باشند.

وضعیت درب ضد حریق، به ویژه درب‌هایی که به طور منظم استفاده می‌شود، ممکن است به مرور زمان بدتر شود و به همین علت باید به طور مرتب درب ها را بررسی کنید و مطمئن شوید که تعمیر و نگهداری درب ضد حریق به سرعت انجام شود.

بازرسی درب ضد حریق می تواند به شناسایی درب غیر منطبق کمک کند. طول عمر درب ضد حریق با توجه به رسیدگی به درب و آرام بند و سایر موارد نصب شده بر روی درب بسیار بالا است و نگرانی بابت نصب آن وجود ندارد.

6- آیا درب ضد حریق قانونی است؟

درب ضد حریق در تمامی املاک غیر خانگی مانند مشاغل، اماکن تجاری و ساختمان های عمومی یک الزام قانونی است.

آنها همچنین در آپارتمان های مسکونی و خانه های چند نفره مورد نیاز هستند.

همانطور که توسط دستور ایمنی آتش نشانی تعیین شده است، هر ساختمان باید یک فرد مسئول را برای مدیریت اقدامات احتیاطی ایمنی در برابر آتش تعیین کنند. مسئولیت قانونی آنها شامل کاهش خطر گسترش آتش در ساختمان و محوطه است که درب های ضد حریق نقش مهمی در کاهش این خطر در بسیاری از ساختمان ها دارند و این نوع ساختمان ها باید ارزیابی خطر آتش سوزی داشته باشند.

ارزیابی خطر آتش سوزی یک بررسی عمیق از محل است. آنها هرگونه خطر آتش سوزی را با توصیه هایی برای کاهش یا حذف این خطرات برجسته می کنند، از جمله اینکه درب های ضد حریق در کجا باید استفاده شوند و چه میزان مقاومت در برابر آتش در این ساختمان مورد نیاز است.

7- آیا در آپارتمان یا خانه خود به درب ضد حریق نیاز دارم؟

درهای ضد حریق می توانند راه بسیار خوبی برای محافظت بیشتر در برابر آتش در خانه شما باشند. اما آیا آنها یک الزام قانونی هستند؟

در بسیاری از خانه ها یک الزام قانونی نیست، با این حال استثناهایی وجود دارد.

هر ساختمان جدید یا بازسازی شده که دارای 4 طبقه یا بیشتر است باید دارای درب های آتش نشانی برای هر ورودی آپارتمانی که به راه پله منتهی می شود باشد.

هر دری که از خانه شما به یک گاراژ منتهی می شود باید دارای درب ضد حریق باشد.

 بلوک آپارتمانی شما باید ارزیابی خطر آتش سوزی در آن انجام شده باشد:

هر آپارتمان یا بلوک آپارتمانی باید دارای یک درب ضد حریق در ورودی محوطه عمومی باشد.

آپارتمان هایی که در طبقات 4.5 متر بالاتر از سطح زمین قرار دارند، باید دارای درب ضد حریق باشند.

آپارتمان های طبقه همکف معمولاً نیازی به درهای ضد حریق داخلی ندارند تا زمانی که هر اتاق راه فراری در دسترس داشته باشد.

8- آیا می توان درب های ضد حریق را رنگ کرد؟

شما می توانید درب های ضد حریق را در هر رنگ و مدلی مانند درب های ضد حریق با رنگ های کوره ای یا درب های ضد حریق با طرح های چوبی سفارش دهید. اما از رنگ زدن بر روی درب به صورتی که رنگ ها شیمیایی باشد خودداری کنید.

همچنین شما نباید بر روی لولا ها و قفل های درب رنگ بپاشید.

9- آیا می توان درب های ضد حریق را باز گذاشت؟

درهای ضد حریق را تنها در صورتی می توان باز گذاشت که به روشی قانونی باز نگه داشته شوند، مانند نگهدارنده درب ضد حریق

درب های مقاوم در برابر آتش مجهز به وسایل خود بسته شونده هستند تا در صورت بروز آتش سوزی بسته شوند و طبق برنامه عمل کنند. باز نگه داشتن درب های ضد حریق خطرناک است.

اگر درب آتش نشانی باز باشد، سرعت گسترش آتش را کاهش نمی دهد یا متوقف نمی کند.

استفاده از نگهدارنده درب ضد حریق تضمین می کند که در صورت آتش سوزی، درب ضد حریق همچنین به صورت خودکار بسته شود و ایمنی آتش سوزی حفظ شود.

10- چه کسی می تواند درب ضد حریق را نصب کند؟

درب های ضد حریق باید توسط یک فرد ذیصلاح نصب شود. شما باید اطمینان حاصل کنید که شخصی که درب ضد حریق شما را نصب می کند، آموزش های مربوطه را برای این کار دیده است. درجه بندی یک درب ضد حریق هر چه باشد، اگر بد نصب شده باشد، ممکن است بیش از 5 دقیقه در برابر آتش مقاومت نکند. الزامات و مشخصات قانونی وجود دارد که در مقررات ساختمانی بر نصب درب های ضد حریق تنظیم شده است. برای مثال فاصله بین درب ضد حریق و چارچوب باید بین 2 تا 4 میلی متر باشد. برآوردن این مشخصات ممکن است دشوار باشد مگر اینکه نصب توسط شخصی با تجربه و مهارت های نازک کاری انجام شود.

قوانین مربوط به نصب درب های ضد حریق می تواند گیج کننده باشد.

آیین نامه عملکرد درب ضد حریق مشخص نمی کند که برای نصب درب ضد حریق گواهی خاصی لازم است. با این حال، دستور ایمنی آتش نشانی می گوید که آنها باید توسط یک فرد صالح نصب شوند. یعنی فردی با آموزش و تجربه و دانش کافی.

منبع :safelincs