موتور درب اتوماتیک شیشه ای: عملکرد، مزایا و کاربردها

موتور درب اتوماتیک شیشه ای: عملکرد، مزایا و کاربردها

درب های اتوماتیک شیشه ای باعث زیبایی و امنیت در محیط های مختلفی مانند فروشگاه ها، ادارات، کارخانه ها ، بیمارستان ها و... می شوند.

این درب ها به دلیل داشتن موتور درب اتوماتیک شیشه ای، توانایی باز و بسته شدن خودکار را دارند. در ادامه به بررسی عملکرد، مزایا و کاربرد های موتور درب اتوماتیک شیشه ای پرداخته می شود.

عملکرد موتور درب اتوماتیک شیشه ای از قطعات الکترونیکی و موتور الکتریکی تشکیل شده است. این موتور به دلیل داشتن سیم کنترل هوشمند، توانایی شناسایی حرکت درب و ایمنی را داراست. سیستم کنترل می تواند تنظیماتی را برای باز و بسته شدن درب ایجاد کند و در صورت بروز خطا، درب را خودکار متوقف کند.

مزایا

سرعت : موتور درب اتوماتیک شیشه ای سریعتر از درهای دستی باز و بسته می شود.

امنیت : این درب ها باعث افزایش امنیت محیط می شوند. به دلیل داشتن سیستم کنترل هوشمند، موتور درب اتوماتیک شیشه ای تشخیص می دهد که آیا فردی در مسیر درب قرار دارد یا نه، در صورت وجود فرد، درب خودکار متوقف و به آرامی باز می شود.

دسترسی آسان تر : این درب ها به دلیل باز و بسته شدن خودکار، برای افراد با محدودیت حرکتی یا افرادی که دست هایشان پر است، دسترسی بهتری را فراهم می کند.

زیبایی : درب های اتوماتیک شیشه ای باعث زیبایی محیط می شوند. این درب ها به دلیل داشتن شیشه، نور طبیعی را به محیط منتقل می کنند و به همین دلیل در محیط احساس آرامش بیشتری حکم فرما می شود.

صدا : درب های اتوماتیک شیشه ای صدای کمتری نسبت به درب های دستی دارند.

کاربردها :

موتور درب اتوماتیک شیشه ای در محیط های مختلفی استفاده می شود. به عنوان مثال : در فروشگاه ها، درب اتوماتیک شیشه ای به دلیل سرعت باز و بسته شدن، به افزایش راندمان فروش و همچنین افزایش امنیت محیط کمک می کند. همچنین، درب های اتوماتیک شیشه ای در بیمارستان ها و ادارات به دلیل دسترسی آسان تر برای افراد با محدودیت حرکتی بسیار مفید هستند.

در کارخانه ها و محیط های صنعتی نیز به دلیل سرعت باز و بسته شدن، موتور درب اتوماتیک شیشه ای به افزایش راندمان تولید کمک می کند.

پر کاربردترین موتور های موجود در بازار ایران که مناسب درب های اتوماتیک ساخت کشور آلمان، سوئیس، ترکیه یا ایران باشد موتور های دانکر آلمان و کرماس ترکیه می باشد.

این نوع موتور ها به دلیل داشتن فروش بالا و کاربرد عالی و خدمات رسانی سریع یکی از محبوب ترین موتور های موجود در بازار می باشند.

موتور های دانکر آلمان را می توان به دو مدل 55*63 و 25*63 تقسیم بندی کرد.

موتور مدل 55*63 دانکر آلمان دارای قدرت گیربکسی بالاتری به نسبت مدل دیگر است و برای درب های با ارتفاع بلند یا  وزن بالا بسیار مناسب است.

همچنین این موتور پرفروش ترین موتور درب های اتوماتیک در بازار جهانی می باشد و بیشتر برندهای مطرح دنیا همانند تورمکس سوئیس TORMAX SWISS مدل windrive 2201 - درما آلمان DORMA GERMANY مدل ES200- گزه آلمان GEZE آلمان مدل EcDrive-لابل ایتالیا LABEL ITALIA مدل Evolus 150- آریو ایران و اونیکس بر روی سیستم های قوی خود که مناسب محیط های فروشگاهی و بیمارستانی باشد این نوع از موتور را بر روی اپراتور خود نصب و اجرا می کنند.

و اما مدل 25*63 که در مدل های ضعیف تر از هرکدام از موارد بالا استفاده می شود ولی موتوری بسیار کاربردی با توانایی گیربکسی کمتری است از مدل هایی که از موتور 25*63 دانکر آلمان در آن استفاده می شود می توان به برند ها و مدل های ذیل اشاره کرد.

تورمکس سوئیس TORMAX SWISS مدل windrive 2101 - لابل ایتالیا LABEL ITALIA مدل Evolus 90- بسام سوئد مدل SL100- جی یو آلمان GU GERMANY مدل GS 100 اشاره کرد.

موتور کرماس ترکیه در دو مدل 100 و 140 برای درب های اتوماتیک شیشه ای در بازار ایران موجود است.

موتور کرماس 100 هم توان مدل 55*63 دانکر آلمان می باشد و بر روی سیستم های ایرانی کاربرد بسیار فروانی دارد همانند سیستم های آریو و اونیکس یا استارک کره

موتور کرماس مدل 140 دارای توان گیربکسی بسیار بالاتری به نسبت دیگر رقیبان خود است و برای درب هایی که ارتفاع یا عرض نا متعارفی دارند بسیار کار آمد است.

موتور سیستم های رکورد سوئیس مدل های AGTA RECORD می باشد که ساخت خود شرکت رکورد سوئیس است و بر روی سیستم های پرفروش STA 20 و STA 21 استفاده می گردد.

نتیجه گیری :

موتور درب اتوماتیک شیشه ای به دلیل داشتن مزایایی مانند سرعت ، امنیت، دسترسی آسان تر، زیبایی و کاربرد های مختلف در محیط های متنوعی استفاده می شود. با توجه به این مزایا، کاربرد درب های اتوماتیک شیشه ای در آینده به شدت در حال افزایش است.